söndag 26 april 2009

Franskfinskryskamerikanskestländskt...

Fransmannen kom till Finland för att jobba som journalist. Detta var innan muren föll. Han slog på teven. Det var en rysk kanal. Där visades en amerikansk western. Det engelska pratet låg kvar i bakgrunden, över pratade någon ryska och så textades det hela på estländska. Helt otroligt och helt sant.
Pascal heter fransmannen. Han är väl kring 50 kanske. Träffade honom på ett internetcafé i Budapest, sedan åt vi glass och gick över från pest till buda. Där på andra sidan bron stod ett teveteam från Duna tv. Reportern frågade mig något. Jag kunde bara säga: Sorry. Det hade ju varit coolt att vara med i teve. Pascal talar finska, svenska, engelska, franska, tyska, ryska... och ungerska visade det sig trots att han bara varit i Ungern drygt en månad. Så jag bad honom fråga vad de ville fråga om. Det var ingen turistfråga, de ville fråga om trafiksituationen. Hade jag kunnat ungerska hade jag svarat att det går snabbare att gå än att åka bil i Budapest samt att luften inte är den bästa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar