onsdag 6 maj 2009

En underhållande snyltare...

Sitter och äter lunch på jobbet. Medhavd proletärsoppa och egenhändigt bakat proletärbröd. Det känns lite öststat att äta soppa och bröd till lunch. Så kommer en kollega in.
- Har du lunchlåda med dig?
Frågar flera. Det hör inte till vanligheten att han har det.
- Inte så ofta det finns left overs hemma.
Säger han och slår sig ner vid mitt bord. Han börjar läsa en kvällstidning som ligger där. Jag säger att det är en annan kollega som tagit med den upp.
- Men hon har ju bara lagt den här.
En stund senare står hon och stampar vid hans bord. Tar tidningen och säger: Tack. Han ser förnärmad ut. Fortsätter äta sin mat. Jag fortsätter äta min mat.
- Ska du ha allt bröd?
Frågar han.
- Nej, ta lite du.
Säger jag och räcker honom kniven. Han bryter brödet mitt itu i stället. Jag fortsätter äta min soppa tills jag hör en annan röst som säger.
- Ja, ta lite ost också.
Jag tittar upp. Ser att han snyltar på den ost som finns kvar.
- Finns lite till kvar där.
Säger jag och pekar på en liten liten liten smula. Han tar den. Sedan häller han upp lite mjölk åt sig själv i sitt glas. Från mitt paket.
- Ja, ta lite mjölk också.
Säger jag. Han säger att han inte är van vid att ha lunchlåda och att han är van vid att man äter det som står framställt på bordet. Jag säger att jag förstår hur min ketchup i kylskåpet blev uppäten så snabbt.
- Ska du inte ha lite soppa också?
Frågar jag. Han säger först nej. Sedan ja och då doppar han sitt bröd i min soppa.
- Nä.
Säger han. Soppan var inte god. Kort därpå går han bort med sin tallrik och sitt glas. Innan han försvinner ut ur lunchrummet tackar han för sällskapet.
- Ja det var underhållande.
Säger jag.
- Jag sa ju ingenting.
Säger han.
- Men du gjorde.
Säger jag. När jag själv är klar går jag bort med tallrik och grejor till diskmaskinen. Då ser jag att han bara lagt tallrik, glas och bestick i vasken.
- Han har bara lagt sina grejor här.
Säger jag till dom andra som undrar vem som sköter sånt hemma hos honom.
- Hans fru.
Säger jag och går ut. Såvitt jag vet ligger disken kvar i vasken än.

2 kommentarer: